Ribank

Welkom bij Ribank

Ribank N.V is een in consumptief krediet gespecialiseerde financieringsmaatschappij en een dochter van Crédit Agricole Consumer Finance Nederland B.V.

Wilt u een nieuwe auto kopen? En bent u op zoek naar een autofinanciering? Dan verwijzen we u graag naar Findio voor auto, specialist in de financiële dienstverlening voor automotive. Findio voor auto is een handelsnaam van Ribank N.V.

 

Vragen over uw lening?

Hebt u vragen over uw lening bij Ribank? Dan helpen wij u graag verder. Onze afdeling Klantenservice is op werkdagen bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur op telefoonnummer (020) 312 52 00.

 
Meer informatie over onze dienstverlening

Wilt u meer weten over onze dienstverlening en aan welke kwaliteitseisen wij moeten voldoen? Of hoe wij worden beloond voor onze diensten?

Download dan de volgende documenten:

- Dienstverleningsdocument Ribank

- Dienstverlening inzake consumptief krediet door Ribank

Veelgestelde vragen

  • Aanvragen Lening
  • Beheren Lening
  • Wijzigingen doorgeven
  • Hoe kan ik mijn limiet verhogen?
    Wilt u de limiet van uw huidige kredietovereenkomst verhogen? Dien dan een nieuwe kredietaanvraag in via uw tussenpersoon. Diens gegevens staan op uw maandoverzicht.
  • Hoe moet ik mijn bankgegevens aanleveren?
    Voor de verwerking van de kredietaanvraag vragen wij onder andere een bankafschrift van uw bank, dat niet ouder is dan twee maanden. Het bankafschrift moet uw rekeningnummer, uw naam, uw adres en een bijschrijving van uw inkomen laten zien. U mag niets doorhalen, afplakken of selecteren. Ook een ‘Print screen’ wordt niet geaccepteerd. Als u internetbankiert, kunt u eenvoudig een bankafschrift downloaden. We hebben de stappen per bank voor u op een rijtje gezet. Klik hier.
  • Hoe vraag ik een lening aan?

    Ribank biedt zijn leningen onder andere aan via professionele tussenpersonen. Zij bieden u een onafhankelijk advies dat optimaal is afgestemd op uw persoonlijke omstandigheden. Als u al een lening hebt, kunt u contact opnemen met uw tussenpersoon. Diens gegevens staan op uw maandoverzicht.

    Wilt u een nieuwe auto kopen? En bent u op zoek naar een autofinanciering? Dan verwijzen we u graag naar Findio voor auto, specialist in de financiële dienstverlening voor automotive. Findio voor auto is een handelsnaam van Ribank N.V.

  • Tot welke leeftijd kan ik lenen?
    U kunt tot uw 60e een doorlopend krediet aanvragen. Op die leeftijd hebt u nog maximaal 5 jaar de tijd voor het afbouwen van het krediet. Als u 65 wordt, moet het krediet zijn afgelost.
  • Hoe kan ik mijn rekeningoverzicht bekijken?
    Klanten met een doorlopend krediet ontvangen maandelijks omstreeks de 20e dag van de maand een maandoverzicht en één keer per jaar een jaaroverzicht. Klanten met een persoonlijke lening ontvangen één keer per jaar een jaaroverzicht.
  • Hoe vraag ik een Mijn dossier-account aan?

    Iedereen die een lening heeft bij Ribank kan een account aanvragen voor Mijn dossier, de selfservice-omgeving van Ribank. Alleen als u een zakelijk krediet hebt, is dit niet mogelijk.
    Dit kunt u als volgt doen:

    1. Ga naar Mijn dossier en klik op ‘Account aanmaken’. Vul het online formulier in en klik op ‘Volgende’. U ontvangt dan een e-mail met de vervolgstappen.
    2. Om in te loggen, hebt u een wachtwoord nodig. Dit ontvangt u bij een overboeking van € 0,01 naar uw bankrekening, die u binnen 1 werkdag ontvangt. In de omschrijving van deze overboeking staat uw wachtwoord.
    3. Ga opnieuw naar Mijn dossier en log in met uw e-mailadres en wachtwoord.
    4. U kunt altijd en overal gebruikmaken van Mijn dossier.

     

     

  • Wat kan ik zelf doen met Mijn dossier?

    Met Mijn dossier kunt u zelf online uw financiële zaken in orde maken. U kunt bijvoorbeeld:

    • De status van uw lening bekijken en wijzigingen doorgeven.
    • Geld opnemen (als u een doorlopend krediet hebt).
    • Kosteloos een extra bedrag aflossen via iDEAL.
    • Uw rekeningoverzicht bekijken.
    • Uw maand- en/of jaaroverzicht downloaden.
  • Op welke manier kan ik extra aflossen?

    U kunt op twee manieren een betaling aan Ribank doen:

    • U kunt het geld overmaken naar bankrekeningnummer NL 55 ABNA 0747 4777 87 (IBAN), ten name van Ribank N.V. in Amsterdam. Dit geldt ook voor telefonisch overboeken. Vergeet in beide gevallen niet hierbij uw overeenkomstnummer te vermelden. Voor betalingen vanuit het buitenland hebt u een BIC nodig: ABNANL2A.
    • U kunt betalen via iDEAL. Ga hiervoor naar de iDEAL-pagina van Ribank. Vul uw gegevens in en klik op Betalen. Daarna komt u in de iDEAL-betaalomgeving. De rest wijst zich vanzelf.

    Let op: kosteloos extra aflossen kan alleen als u een doorlopend krediet hebt. In andere gevallen kost dit geld. De hoogte van het boetebedrag is wettelijk gemaximeerd.

  • Hoe kan ik geld opnemen?

    Wilt u geld opnemen uit uw doorlopend krediet? Dat kan via uw persoonlijke Mijn dossier-account.

    Hebt u nog geen Mijn dossier-account?
    Maak dit dan vandaag nog aan via https://mijn.ribank.nl/ en profiteer van 24/7 inzicht in uw lening. Oók via uw mobiele telefoon.

  • Hoe kan ik een (schriftelijk) inlossaldo opvragen?
    U kunt het inlossaldo opvragen door een brief, mail of fax te versturen. Onze contactgegevens vindt u in de rubriek Contact. U kunt ook een inlossaldo opvragen via uw tussenpersoon.
  • Wanneer vindt de eerste incasso van mijn kredietovereenkomst plaats?
    Bij een doorlopend krediet vindt de eerste incasso plaats in de eerstvolgende maand na de eerste uitbetaling op de overeenkomst, tenzij er iets anders is afgesproken in uw contract. De incassodatum is afhankelijk van de voorkeur die u hebt aangegeven bij het afsluiten van het krediet. Dit kan zijn op de 18e/25e of voorlaatste werkdag van de maand. Bij een persoonlijke lening vindt de eerste incasso één maand na de uitbetalingsdatum van het contract plaats.
  • Is het mogelijk om mijn termijnbetaling uit te stellen?
    Als u een Doorlopend Krediet hebt, is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om per jaar één maand uw termijnbetaling uit te stellen. Let op: uiteraard moet u deze maand wél rente betalen over het uitstaande saldo. Daardoor wordt de duur van uw kredietovereenkomst langer.
  • Hoe kan ik mijn kredietovereenkomst beëindigen?
    U kunt uw kredietovereenkomst beëindigen door een brief te sturen naar Ribank N.V., postbus 855, 1000 AW Amsterdam of een e-mail te sturen naar info@ribank.nl.
  • Hoe snel worden mijn verzoeken/wijzigingen behandeld?
    Wij streven ernaar om uw verzoeken/wijzigingen binnen 5 werkdagen af te handelen.
  • Hoe kan ik een overlijden doorgeven?
    Een melding van overlijden kunt u per post of via e-mail aan ons doorgeven. Bij dit verzoek moet een kopie van de overlijdensakte worden bijgevoegd. Een melding van overlijden moet binnen 12 maanden na het overlijden aan ons zijn doorgegeven. Wij streven ernaar u binnen 10 werkdagen schriftelijk te informeren over de afwikkeling van de kredietovereenkomst.
  • Kan ik mijn kredietovereenkomst ontbinden?
    Dat kan. Wij moeten een dergelijk verzoek binnen 14 dagen na de contractdatum hebben ontvangen. Als u hiervoor kiest, moet u het bedrag dat u uit het krediet hebt opgenomen én de rente die u voor dit bedrag verschuldigd bent, terugbetalen. Het gaat hierbij om de periode die ligt tussen de eerste opname en de datum van algehele inlossing.
  • Hoe kan ik mijn limiet aanpassen?
    Een limietverhoging regelt u via uw financieel adviseur. U moet daarvoor een nieuwe aanvraag doen. Een limietverlaging kunt u zelf schriftelijk of via e-mail aan ons doorgeven.
  • Kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?
    Een verhoging én een verlaging van uw termijnbedrag moet u schriftelijk of per e-mail bij ons aanvragen.
  • Is het mogelijk om de incassodatum te veranderen?
    Ja, dat kan. Voor een doorlopend krediet kunt u kiezen uit de 18e/25e en voorlaatste werkdag van de maand. Voor een persoonlijke lening is iedere dag van de maand mogelijk. U kunt hiervoor een schriftelijk verzoek indienen of een e-mail sturen.
    Klik hier om uw incassodatum te wijzigen.
  • Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven?
    U kunt een schriftelijk verzoek indienen, inclusief een kopie van de voor- én achterkant van een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) én een originele handtekening.
    Klik hier voor het wijzigingsformulier.
  • Kan ik het nummer van mijn tegenrekening aanpassen?
    Dat kan alleen schriftelijk. U moet hierbij een kopie van een bankafschrift/bankpas, een kopie van de voor- én achterkant van een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) en een brief met originele handtekening meesturen. Als er sprake is van twee contractanten, moeten beiden het verzoek ondertekenen en een kopie van het legitimatiebewijs aanleveren. U kunt uw brief sturen naar Ribank N.V., Klantenservice, postbus 855, 1000 AW Amsterdam.
  • Is uw situatie gewijzigd?

    Hebt u een doorlopend krediet? Dan hebt u een lening die veel flexibiliteit biedt. Zo kunt u tijdens de looptijd geld dat u hebt afgelost, steeds opnieuw opnemen tot aan de kredietlimiet. Het is wel belangrijk dat u voor ogen houdt dat u de lening op een bepaald moment moet terugbetalen. Daarom neemt uw financieel adviseur gedurende de looptijd van een doorlopend krediet op bepaalde momenten contact met u op om uw persoonlijke en financiële situatie opnieuw te beoordelen. Dit is nodig om te controleren of uw huidige lening nog goed aansluit. Geef veranderingen in uw persoonlijke situatie – denk aan gezinsuitbreiding of een verhuizing – daarom altijd direct aan uw financieel adviseur door.

    Wat wordt er van u verwacht?

    Om uw lening opnieuw te kunnen beoordelen, zijn de volgende documenten nodig:

    • uw meest recente loonstrook of - als u een uitkering hebt - de laatste uitkeringsspecificatie die u hebt ontvangen. Bent u zelfstandig ondernemer? Dan hebben wij uw jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar nodig.
    • een kopie van het meest recente volledige bankafschrift met uw inkomsten en lasten. (Zie de toelichting hieronder.)

    Hebt u de lening samen met iemand anders? Dan zijn deze documenten van u allebei nodig. Het is belangrijk dat u de documenten volledig aanlevert. Des te sneller krijgt u de uitslag van de herbeoordeling.

    De gevraagde stukken kunt u opsturen naar uw financieel adviseur. De benodigde gegevens vindt u op uw maandoverzicht. Vermeld altijd uw contractnummer. Ook dit vindt u op uw maandoverzicht. U ontvangt vervolgens zo snel mogelijk een reactie.

    Hoe gaat het verder?

    Als uw financieel adviseur de gevraagde documenten heeft ontvangen, start hij met de herbeoordeling van uw lening. Ook voert hij een BKR-toetsing uit. Hij informeert u zo snel mogelijk over de uitslag: 

    • Past uw lening nog steeds bij uw financiële situatie, dan blijft die gewoon doorlopen. 
    • Past uw lening niet meer bij uw financiële situatie, dan zet uw financieel adviseur de opnamemogelijkheid van uw lening stop. Dit betekent dat u geen geld meer kunt opnemen. Vervolgens kijkt hij samen met u naar een passende oplossing.
  • Waar moet het bankafschrift aan voldoen?
    Stuur uw financieel adviseur het meest recente volledige bankafschrift met uw inkomsten en lasten toe. Het gaat om een afschrift van 1 hele maand, met tenaamstelling, begin- en eindsaldo en alle bij- en afschrijvingen. Selecties of doorhalingen zijn niet toegestaan.
    Klik hier om de instructies per bank te openen.
  • Binnenkort met pensioen?

    Gaat u binnenkort met pensioen? Download dan via www.mijnpensioenoverzicht.nl het overzicht met uw inkomsten vanaf uw AOW-leeftijd. Zie hieronder de instructie.

    Instructie pensioenoverzicht downloaden

    1. Ga naar www.mijnpensioenoverzicht.nl.
    2. Kies voor ‘Bekijk mijn pensioenoverzicht’, log in met DigiD en haal uw gegevens op. 
    3. Vul uw levenssituatie in en kies voor ‘Bekijk mijn pensioenoverzicht’. 
    4. Ga naar ‘Mijn pensioen straks’. 
    5. Ga naar het menu rechtsboven en kies voor ‘Download uw pensioenoverzicht.’

CHECKJEDOORLOPENDKREDIET.NL

Wij willen tevreden klanten die uitzicht hebben op een schuldenvrije toekomst. Hebt u een doorlopend krediet bij ons en bent u niet tevreden? Of wilt u weten wat uw voordelen zijn bij omzetting naar een persoonlijke lening? Ga dan naar checkjedoorlopendkrediet.nl 

 

Online gegevens inzien via Mijn dossier

Op elk moment uw lening inzien? 
Dat kan met een account op Mijn dossier. 

Uw voordelen:
  • 24/7 de gegevens van uw lening inzien.
  • gemakkelijk aflossen via iDEAL.
  • eenvoudig uw persoonlijke gegevens aanpassen. 

Maak direct een account aan en ervaar het gemak.

Inloggen Mijn dossier

 

Onze producten

Riflex

Ribusiness

 

Documenten

Formulier Adreswijziging

Overzicht doorlopend krediet

Wijzigen incassodatum

Wijzigen rekeningnummer

 

Algemene voorwaarden

Bij elke financieringsovereenkomst zijn onze algemene voorwaarden van kracht. Hieronder vindt u een overzicht van de diverse algemene voorwaarden. U kunt ze downloaden in pdf- formaat:

Algemene voorwaarden Doorlopend Krediet

Algemene voorwaarden Huurkoop

Algemene voorwaarden Lease

Algemene voorwaarden Persoonlijke Lening

Algemene voorwaarden Mijn Dossier

 

Belangrijke informatie

Klachtenprocedure

Privacy en persoonsgegevens

Contactformulier

Wilt u contact opnemen met Ribank? Vul dan het onderstaande contactformulier in. Wij zullen uw vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Contact


Ribank beschikt over een vergunning voor het aanbieden van consumptief krediet en staat daarmee onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten. Ribank is bij de AFM geregistreerd onder nummer 12010739. Het KvK-nummer is 30095283. Daarnaast zijn wij lid van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN).


Ribank B.V.
Postbus 855, 1000 AW Amsterdam
Telefoon: (020) 312 52 00
info@ribank.nl